Treasury in de praktijk, samenwerking tussen Ilfa en HU

Geplaatst op door Rowan Hermes

Al sinds 2014 werkt Ilfa samen met Hogeschool Utrecht. In de Business Lab Sessions (BLS) wordt een situatie gesimuleerd waarin studenten in teams aan de slag gaan op de treasury afdeling van een bedrijf. De BLS biedt de Hogeschool Utrecht de mogelijkheid om studenten te laten proeven aan het echte treasury werk en Ilfa kan op deze manier treasury transparanter en toegankelijker maken.

De casus is al volgt: een groep interim treasurers gaat aan de slag op de treasury afdeling van een internationaal opererend productiebedrijf. Zij vervangen de oude treasury afdeling, die niet goed functioneerde. Elke interim treasurer heeft een eigen functie en daarbij horende taken en verantwoordelijkheden. De taken van het gehele team bestaan onder andere uit cashmanagement en het geven van concreet advies aan het management en de treasury commissie van het bedrijf.

De BLS is ontwikkeld om het echte leven zo goed mogelijk na te bootsen, zodat de studenten kunnen ervaren hoe het werk op de treasury afdeling werkelijk is. Om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren, krijgen de nieuwbakken medewerkers te maken met incorrecte, incomplete of juist overbodige informatie. Ook moeten ze bij al hun beslissingen rekening houden met geheime agenda’s en politieke spanningen.

Student Mart-Antonny van Noorel: “Waar de meeste opdrachten die ik op de HU heb gemaakt goed gestructureerd en foutloos zijn, is de Ilfa BLS het tegenovergestelde. Dit maakt de BLS ook zo uitdagend. Net als in de praktijk zal een treasurer geconfronteerd worden met een overload aan soms foutieve informatie. Vervolgens is het aan hem of haar om tot de juiste beslissingen en adviezen te komen.

Precies daar zit de kracht van de simulatie volgens hoofddocent Finance & Accounting Dr. Michiel van der Ven RT: “Zelf wil ik voeling hebben met het bedrijfsleven, maar ik vind het nog belangrijker dat onze studenten de kans krijgen binnen organisaties te kijken. Dat willen ze zelf ook graag.

Ilfa’s treasury managementtool

Op een treasury afdeling wordt gewerkt met tools en dus krijgen de studenten toegang tot het treasury managementsysteem van Ilfa. Deze tool helpt de studenten bij het opstellen van realistische prognoses en uiteindelijk bij het uitbrengen van een advies aan de treasury commissie. Student Maarten Bruins: “Door een goede introductie van Ilfa had mijn groep de tool snel onder de knie. De tool is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Zo hebben we goede algemene analyses kunnen maken en ook specifieke analyses per bedrijfsonderdeel en valuta.

Ook student Lars van Bruinessen zag het voordeel van het gebruik van tools: “Het leren van de tool heeft veel tijd gekost, maar als je het eenmaal begrijpt, kun je er echt heel veel mee doen. Naarmate je verder in een project bent en de tool beter onder te knie krijgt, gaat het werk steeds makkelijker en sneller.

Irma Langeraert, managing partner van Ilfa, stelt Ilfa’s tools graag ter beschikking aan de studenten: “Ilfa hecht grote waarde aan het delen van haar kennis en het transparanter maken van treasury. We zien dat als onze maatschappelijke taak. Op deze manier kunnen we iets terugdoen. Mensen enthousiasmeren voor het vak treasury mag ik graag doen. We zijn de eerste oud-student al tegengekomen bij het geven van een demonstratie!

Afbeelding met binnen, vloer, plafond, muur

Automatisch gegenereerde beschrijving

Verantwoordelijkheden binnen een treasury afdeling

Naast de treasury tools maken de studenten ook kennis met de verschillende functies en verantwoordelijkheden binnen een treasury afdeling. Zo is de treasurer als departementshoofd eindverantwoordelijke voor de resultaten van de hele groep. Student en treasurer Maarten Bruins: “Er werd meteen duidelijk gemaakt dat de treasurer de verantwoordelijke is van de groep. Als iemand een onvoldoende haalt, is het de schuld van de treasurer.

De BLS duurt in totaal vier weken. Voor sommige studenten duurt de opdracht echter wat langer, zij hebben zich aangemeld als facilitator. De facilitators hebben op het hoofdkantoor van Ilfa extra uitleg en training gehad over de tools die gebruikt worden tijdens de BLS. Door de opdracht eerder door te lopen en met inhoudelijke uitleg en tips over de tool konden de facilitators de andere treasury teams bijstaan.

Student en facilitator Max de Rode: “Wat mij vooral opviel is dat de case heel erg uitnodigt om tot verschillende inzichten te komen, de verschillende groepen lichtten allemaal een ander onderwerp uit. Dit maakte het werk als facilitator erg interessant. Wij hadden de case al bestudeerd, maar moesten door de verschillende inzichten toch flink aan de bak om de juiste ondersteuning te kunnen bieden.

Onverwachte invloeden van buitenaf

De BLS eindigt met een rapportage en presentatie. De treasury afdeling presenteert de plannen die in de afgelopen vier weken zijn opgesteld aan de treasury commissie. Ook tijdens de presentatie wordt de realiteit gesimuleerd, je moet immers altijd rekening houden met invloeden van buitenaf.

Dit jaar werd de stressbestendigheid van de treasurer getest door een plotselinge natuurramp. Als internationaal opererend bedrijf met een afdeling in Japan moest ter plekke bedacht worden welk effect een tsunami in Japan heeft op de plannen van de treasury afdeling. Natuurlijk is het voorbeeld extreem, maar het leert wel flexibel om te gaan met plannen.

Student Mart-Antonny van Noorel: “Door de leuke twist tijdens de eindpresentatie wordt naast inhoudelijke kennis ook je flexibiliteit en functioneren onder druk op de proef gesteld. Dit alles geeft een zo realistisch mogelijk beeld van het werk van een treasurer.

Student Joris Hazewinkel: “De realistische aspecten van de opdracht maakten het een erg leerzame aantal weken. Zo leerden wij om te werken met onvolledige informatie en veranderende marktomstandigheden. Daarnaast brachten we onze kennis over cashflows, financiële derivaten, financieringsproducten en risicobeheer in de praktijk.

Afbeelding met muur, persoon, vloer, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Benieuwd naar het verslag van vorig jaar? Lees hier verder.